1. Forside
  2. Bilde
  3. Fuglen
Oppgavetekst | Bilde Digital

Fuglen

Varighet: To dobbeltimer

Dette trenger du for å gjøre oppgaven

  • Tegnepapir
  • Blyanter med forskjellig hardhet
  • Utstoppet fugl eller bilde av fugl
  • Og/eller en digital tegneapp (for eksempel ProCreate)

Intro

I denne oppgaven får du øve på registrerende tegning av en fugl, stilisering og erfaring med visuelle virkemidler og budskap - fuglen blir levende.

Oppdrag

Du skal tegne en fugl etter modell (utstoppet fugl eller bilde). Legg merke til hva som kjennetegner fuglen og fuglearten. Søk gjerne informasjon gjennom nett eller i naturfagboka. Her kan du enten tegne analogt med tegnepapir og blyant, eller benytte en tegneapp som for eksempel ProCreate.


Videre skal du oppdage og registrere form, farger, linjer, retninger, størrelsesforhold etc. hos fuglen. Deretter skal du ta bort detaljer, forenkle og stilisere fuglen slik at du enkelt kan omskape den til å få forskjellige bevegelser og uttrykk.


Til slutt skal du jobbe videre med fuglen for å gi den særtrekk og karakter. Kan du få fuglen til å se overrasket ut, på en annen sint ut, på en tredje trøtt ut? Kan du også få det til å se ut som den ser opp, og ser ned? Eller har du andre ideer? Når du skal lage flere versjoner av fuglen kan du kopiere den på lysbord eller gjøre det i lagverktøyet i tegneappen. En filmressurs knyttet til bruk av tegneappen ProCreate finner du nederst i denne ressursen.


Oppgaven kan fint tilpasses ulike klassetrinn.

Tverrfaglighet

Gjennom observasjon og tegning av fugl kan man i denne oppgaven jobbe tverrfaglig mot naturfag og tema fuglearter i nærområdet.

Oppgaven er laget av Janne Heggvoll og Karen Brænne ved Høgskulen i Volda. Bildene er arbeid laget av lærerutdanningsstudenter ved Høgskulen i Volda.


Kontaktinfo:

Janne Heggvoll

janne.heggvoll@hivolda.no

Karen Brænne

karen.braenne@hivolda.no

Bli kjent med et motiv gjennom tegneappen ProCreate